Pages

Sabtu, 27 Agustus 2011

IRAN: SEBUAH REVOLUSI TERANCANG.

Inilah asbab musabbab utama, mengapa Iran begitu bersungguh-sungguh dalam membangunkan sistem ketenteraannya, kerana saudara seagamanya dari negara-negara jirannya sudah menjadi begitu taksub untuk bersekutu dengan Amerika. Bukankah bijak jika mereka bersatu membentuk blok baharu dunia? Namun apakan daya, orang arab begitu jumud untuk bersatu.


PELURU BERPANDU BALASTIK

TENTERA DARAT









TENTERA UDARA:

TOOFAN
Helikopter Penyerang Iran' yang paling baharu. Namanya "Toofan". Anda tentu sudah tahu apa maknanya! Antara kebolehan Toofan ialah ia dilengkapi dengan kanon 'M197 3-barreled 20 mm' jenis Gatling dalam turet A/A49E-7, ia juga memiliki 'wingstub stations' yang boleh membawa sepasang pelancaroket 19-Tube 70 mm (2.75")

F5
AZARAKHSH
SHAFAGH
SAEQEH
MIRAGE.

AZAR


TENTERA LAUT REVOLUSI IRAN:

KAPAL SELAM GHADIR
BAVAR-2 (HORNETS NEST)

 Ia direka untuk melakukan intipan maritim jarak pendek, rondaan pantai dan menyediakan pemngambil alihan target untuk kapal Zulfakar, membolehkan ia melamcarkan peluru berpandu sendiri pada jarak maksimun sehingga menghindari serangan balasan dari permukaan. Sebagai amfibia, Bavar-2 memiliki kemampuan yang unik, seperti terbang pada tahap yang sangat rendah dan 'bertengger' di permukaan laut, sehingga mengelakkan pengesanan oleh radar bermusuhan.

SERAJ.



Seraj, direka untuk iklim tropika, juga sebuah kapal serangan cepat untuk digunakan di laut Kaspia, Teluk dan Teluk Oman, ia juga boleh menembak roket. Seraj adalah serangan bergerak cepat roket pelancar menggunakan bidang IT canggih dan moden.


ZOLFAKAR.
 direka untuk serangan cepat di kapal dan dilengkapi dengan dua pelancar peluru berpandu, dua senapang mesin dan sistem komputer untuk mengendalikan peluru berpandu,

SABALAN.

0 komentar:

Posting Komentar

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More